آب و هوا
اوقات شرعی

اسلایدر

پیام معاون

 



معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه

 


 



  •  
  •  

 

مراسمات نوروز آذربایجان ریشه در سومریان پروتوتورک یا همان تورکان باستان دارد

مراسمات نوروز آذربایجان ریشه در سومریان پروتوتورک یا همان تورکان باستان دارد

نویسنده: خانم برقی صدقیانی/چهارشنبه, 07 فروردین,1398/دسته ها: اخبار

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

 

به گزارش یورد سس؛ معاون خدمات شهری شهرداری اورمیه ضمن سخنرانی در مراسم افتتاحیه جشنواره بیدمشک، گفت: مردمان این خطه از دیر باز با توجه به گردش فصلها و تغییرات آب و هوایی رسومات مختلفی را با هدف استقبال از سال نو (یئنگی گون) اجرا می کردند. لذا هر سه شنبه اسفند ماه اقدام به برگزاری 1) سوچرشنبه سي 2) اُد چرشنبه سي 3) يئل چرشنبه سي 4) توپراق چرشنبه سي می کردند که در قالب این چارشنبه ها مراسمات زیبایی از قبیل شکستن کوزه های قدیمی، پر کردن کوزه های جدید با آب سر چشمه ساران قبل از طلوع آفتاب در سو چارشنبه سی، کاشتن نهال، شخم زدن زمین،آزاد کردن پرنده در توپراق چارشنبه سی، شال سالاما ، رفتن کنار رود، دادن دستمال سفید و سیب سرخ به سوگیلی ها، آشتی کردن و آشتی دادن، خانه تکانی، خرید لباس نو، هدیه بردن به نوعروس ، پیچیدن صدای با نشاط تکمچی در فضای کوی و برزن، پختن حلوا و حاضر شدن بر سر مزار درگذشتگان، تهیه شربت بید مشک ، سمنو و چیدن سفره عید همه و همه تا تحویل سال در بین مردم آذربایجان مرسوم بوده و هست.

 امیر سحابی افزود: اما برگزاری جشنواره  بید مشک و در کنار آن اجرای مراسم سنتی تکم چی در محل مسجد تاریخی جامع اورمیه یادآور آداب و رسوم کهن مردمان این منطقه است که پیشینه ای بیش از 5 هزار سال دارد.

 وی ادامه داد: این روزها هر مسافری می تواند بوی حیات بخش عرق بید مشک و صدای شرق شرق تکم چوبی و آواز دلنواز تکمچی که رسیدن بهار را نوید می دهدرا از کوچه پس کوچه های اورمیه بشنود.

این مقام مسئول تصریح کرد: باشکفتن خوشه های طلایی بید مشک زنان باسلیقه این شهر بساط نی قازان را می چینند و به قصد اینکه با شربت و دم کرده بید مشک از میهمانان نوروزیشان پذیرایی کنند؛ اقدام به عرقگیری می کنند که حال و هوای منحصر به فردی به شهر اورمیه می بخشند.

 سحابی، معاون خدمات شهری شهرداری اورمیه در پایان گفت: و امروز شهرداری اورمیه در کنار اجرای صدها پروژه عمرانی موفق و قابل مشاهده در سطح شهر، با عزمی راسخ با برگزاری جشنواره بید مشک و در کنار آن حمایت از صنعتگران نی قازان، در صدد حفظ میراث فرهنگی و اصیل مردمان این شهر است.

تعداد نمایش ها (699)/نظرات (0)

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر







آب و هوا

اوقات شرعی

آمار بازدید
دی ان ان