آب و هوا
اوقات شرعی

اسلایدر

پیام معاون

 



معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه

 


 



  •  
  •  

 

دُملی چرکین که در ارومیه سر باز کرده است

دُملی چرکین که در ارومیه سر باز کرده است

نویسنده: خانم برقی صدقیانی/پنجشنبه, 11 شهریور,1400/دسته ها: اخبار

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

اما در برخی نقاط شهر ارومیه استفاده از پیاده رو روز به روز با مخاطراتی رو به رو می شود. با توجه به اطلاعات بدست آمده، خیابان عطایی در قیاس با بقیه خیابان های شهر ارومیه از درصد بالای از سد معبر برخوردار است و در این منطقه مردم به سختی از پیاده رو ها استفاده می کنند.

با توجه به افزایش جمعیت شهر، وضعیت کلان اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه؛ شرایط کرونایی و به دنبال آن افزایش نرخ بیکاری ونداشتن شغل ثابت،تعداد دست فروشان و به دنبال آن ایجاد سد معبر پدیده ای گریز ناپذیر شده است.

اصول معماری و شهرسازی در برخی از معابر ارومیه به طور دقیق و کامل رعایت نشده وبسیاری از پیاده روها از عرض کافی برخوردار نیستند و نیز اندک راهی که به عنوان پیاده رو در نظر گرفته شده که ان هم توسط مغازه داران و دستفروشان تصرف می شود.

کاظمی یکی از شهروندان ارومیه به ایسنا گفت: موضوع سد معبر داستان طولانی خیابان امام و عطایی است که انگار حل شدنی نیز نیست.

وی ادامه داد: به خاطر پیشروی مغازه دارها در پیاده رو باید از شلوغی خیابان عطایی و لابلای ماشین ها عبور کنیم که بسیار خطرناک است و هفته پیش خانومی را دیدم که با ماشینی که در عطایی بود؛ تصادف کرد چون به خاطر پیاده رویی کوچک و پیش روی مغازه ها مجبور شد از بین ماشین ها عبور کند.

شهروند دیگری که صدای جرو بحثش با فروشنده ای در خیابان عطایی جلب توجه کرد نیز به ایسنا گفت: معلوم نیست به این معضل سدمعبرها  چه زمان رسیدگی می شود. غلغله جمعیت کم بود این مغازه دارها هم از مغازه های نیم وجبی شان یک متر بیرون آمده اند.

وی گفت: پیاده رو از نامش مشخص است مخصوص عابر پیاده است نه اینکه مغازه دار به حریم من شهروند تعرض کند.

یکی از مغازه دارهای خیابان عطایی نیز که خود سینی میوه هایش را بیرون از مغازه چیده بود در گفت و گو با ایسنا گفت:  چاره ای نیست خب این جایی که ما محصولاتمان را میفروشیم در حد مغازه نیست یه وجب است مجبوریم میوه و وسایلمان را بیرون بچینیم.

سد معبر شهر ارومیه را فلج کرده است

حسین پناهی، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر ارومیه در جلسه شورای شهر ارومیه گفت: رفع مشکلات شهر در اسرع وقت باید انجام شود.

وی بابیان اینکه سد معبر شهر ارومیه را فلج کرده است، افزود: مردم از شرایط فعلی سد معبر ناراضی هستند، لذا برای رفع آن به دنبال راهکار اساسی باشیم.

وی ادامه داد: تصحیح امور مردم در اولویت مدیریت شهری باشد و رفع مشکلات شهر در اسرع وقت باید انجام شود.

محسن شکری، قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری ارومیه در گفت و گو با ایسنا بابیان اینکه کسب درامد در معابر عمومی و ایجاد سدمعبر تخلف است، گفت: شهرداری براساس تبصره یک بند ۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، موظف به جمع اوری و بازگشایی معابر برای آسایش مردم است، در این راستا از ابتدای سال جاری شهرداری، با تشکیل واحدهای مستقل در مناطق ۵ گانه شهر، وظیفه رفع سد معابر هر منطقه را به مناطق مربوطه واگذار کرده تا هر منطقه با توجه به شناخت ازمنطقه تحت مدیریت خود، معضل سدمعبر را در کوتاه ترین زمین رفع کند.

وی با بیان اینکه سد معبر مسئله پیچیده ای است که شهرداری به تنهایی از عهده رفع کامل این معضل بر نمی آید، اظهار کرد: لازمه رفع معضل سد معبر همکاری بین بخشی دستگاههای ذی ربط ازجمله نیروی انتظامی، دستگاه قضا، فرمانداری، بهداشت، مجمع امور صنفی و... است. چنانچه تعاملی تنگاتنگ بین دستگاه های مربوطه نباشد تلاش های شهرداری برای رفع سد معبر اثربخش نخواهد بود و پس از چند مدت بار دیگر شاهد فعالیت دستفروشان و ایجاد سد معبر خواهیم بود.

شکری گفت: در راستای رفع معضل کارگروهی با هدف ساماندهی مشاغل شهری تشکیل شده است که پس از مطالعه مناطق، با همکاری ادارات و خرد جمعی با برنامه ریزی و احصا مشکلات سدمعبر شهر تصمیمات لازم اتخاذ می شود که فعالیت این کارگروه آغاز شده و بزودی شاهد رفع معضلات سدمعبر در شهر خواهیم بود.

وی با اشاره به معضل سد معبر خیابان عطایی ارومیه نیز افزود: با توجه به اینکه خیابان عطایی در هسته مرکزی شهر واقع شده و ایستگاه اتوبوسهای مسافر بری درون شهری نیز در این خیابان است، اکثر مردم پس از تهیه مایحتاج خود از طریق اتوبوسها به محل زندگی خود می روند و این امر بستر فعالیت دست فروشان و بدنبال ان ایجاد سدمعبر شده است.

وی با بیان اینکه سد معبر خیابان عطایی جزء معضلات شهری ارومیه است، گفت: متاسفانه علاوه بر بساط دست فروشان در پیاده روی این خیابان، برخی مغازه دارها جلوی مغازه خود را به افرادی برای کسب درامد اجاره دادند و این امر سبب پیشروی در پیاده رو و سد معبر شده است. با توجه به اینکه فعالیت هرکسبه خارج از چهارچوب مغازه تخلف محسوب می شود اکیپی مشترک با مجمع امور صنفی تشکیل شده که پس از شناسایی، با موارد این چنینی که سومعبر ایجاد کرده ، برخورد قانونی بعمل می آید.

شکری افزود: حسب رعایت حال شهروندان طی سال های گذشته بازارچه های روزی برای فعالیت دستفروشان ایجاد کرده با هدف جمع آوری و ساماندهی وانت بارها و دست فروشانی که سد معبر می کنند، اما متاسفانه هیچ استقبالی از این بازارچه ها نشد.

قایم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری ارومیه بااشاره به معضل جمع اوری دست فروشان و کشمکشی که احیانا بین ماموران سدمعبر و دست فروشان پیش می آید، گفت: مواردی بوده که دست فروش برای جمع کردن بساطش متوسل به مظلوم نمایی و حتی خود زنی کرده تا با جلب توجه مردم، مامور شهرداری را مجرم نشان دهد و متاسفانه مردم نیز از همان دست فروش حمایت کردند.

وی ادامه داد: شهرداری مناطق با هدف آسایش تردد مردم اقدام به جمع آوری دست فروشانی که سدمعبر کرده اند، می کند اما همین مردم در حمایت از دست فروش، مامور را به باد فوش و ناسزا می گیرند.

شکری با بیان اینکه عده ای از این دست فروشان شاهدینی دروغین مبنی بر اثبات ضرب و جرح فرد توسط مامور شهرداری، به دستگاه قضا معرفی می کنند، تصریح کرد: به واسطه عدم حمایت دستگاه قضا از ماموران رفع سدمعبر، تعداد زیادی از این مامورین به قید ضمانت آزادند انتظار میرود دستگاه قضا و مردم حمایت و همکاری لازم را با شهرداری برای رفع این معضل انجام دهند.

به گزارش ایسنا، سدمعبر معضلی است ناشی از پارادوکسی بین حق شهروندی و احساسات نوع دوستی مردم در حمایت از دست فروش؛ معضلی که سال هاست در شهر ارومیه مخصوصا خیابان عطایی شبیه دُملی چرکین خودنمایی می کند، حال یا باید بخاطر کسب درامد عده ای، حق شهروندی عده ای دیگر پایمال شود یا مردم برای رفع این معضل بزرگ که چهره شهر را نیز ناهمگون کرده همتی جهادی کنند.

تعداد نمایش ها (190)/نظرات (0)

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر







آب و هوا

اوقات شرعی

آمار بازدید
دی ان ان